Return to Website

Grubenländer Schupo Web Forum

Alles over de Duitse Herdershond.

Grubenländer Schupo Web Forum
Start a New Topic 
Author
Comment
Re: Re: Waarom kiezen africhters uit bepaalde lijnen?


Er zijn veel goede honden uit schoonheidslijnen, die ook alle eigenschappen bezitten volgens de rasstandaard. Hiermee bedoel ik: niet alleen de schoonheid, maar ook het werkhondengedrag. Op africhtingswedstrijden is de deelname van het aantal schoonheidshonden in de afgelopen 10 jaar sterk afgenomen. In mijn ogen is dat geen toeval. Mensen maken keuzes. Liefhebbers van de mooie, zwart-bruine Duitse Herder, kopen bij een schoonheidsfokker, maar krijgen niet altijd een mooie hond. Liefhebbers van de africhting kopen bij fokkers, die een werkhond proberen te fokken, en krijgen een hond die niet wil werken. Dat kan allemaal gebeuren. Als je echter meer "kans" wilt hebben op de hond van je dromen, moet je keuzes maken. En die keuzes beginnen toch vaak bij de kwaliteit van de ouderdieren en hun stambomen.


Vierkante honden en aflopende honden. Dat verhaal kun je vaak horen. Of het altijd wil zeggen, dat de ene hond meer kans heeft op HD dan de andere, is voor mij de vraag. Technisch gezien zit een hoekige, vierkante hond beter in elkaar, maar is dat wel zo?


In 1928 constateerde de SV in Duitsland voor het eerst HD bij hun honden. Men maakte dat openbaar en sindsdien heeft iedere Duitse Herder HD (dat hoor je de leken zeggen). Op dat moment waren de honden echter pas ECHT vierkant. Bekijk die foto's maar eens; ik heb ze wel.


HD komt voor bij alle rassen (grotere tot grote honden), ook de zogenaamde vierkante soorten.


De keurmeesters beoordelen de DH's op hun kwaliteiten in het gangwerk, stand enzovoorts. Dan kijken ze ook naar de gebruikswaarde op dat vlak. Dan zijn bepaalde hoekingen zelfs gewenst, te steil en daartegenover te overgehoekt is dan weer niet goed.


We praten dan steeds over de achterhand, terwijl ook de voorhand te wens over laat (vaak zelfs nog meer). Onze teef wordt voor en achter in het keurbericht van de aankeuring op fokwaarde als zeer goed gehoekt gekwalificeerd, terwijl ik haar voor goed vind (dat is iets minder in die bewoordingen dan zeer goed). Welke invloeden spelen hier een rol, als het gaat om het probleem van de steeds meer voorkomende elleboogdysplasie?

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:


Volgens mijn dierenarts missen de honden uit de kynologische lijn de compacte, vierkante bouw van de 'werkhonden' en lopen zij door hun aflopende rug en lage achterhand meer risico op HD. Wij hebben zelf een hond uit een pure kynologische lijn en deze mist toch wel de kenmerkende eigenschappen van de Duitse Herder (o.a moed, belastbaarheid en standvastigheid). Dit wil natuurlijk niet zeggen dat alle honden die puur op schoonheid zijn gefokt deze eigenschappen missen. Bovendien kun je ook met een hond uit de kynologische lijn prima aan hondensport doen. Misschien zijn ze minder geschikt voor het pakwerk, maar ik heb met mijn hond met heel veel wederzijds plezier en succes VZH, GG1,GG2,GG3, flybal en behendigheid gedaan.

--- --- --- --- --- --- --- --- ---

Replying to:

Waarom kiezen africhters bij de aanschaf van een pup voornamelijk honden uit "africhtingslijnen" en niet uit "schoonheidslijnen"?